صفحه ها
دسته
وبلاگ هاي مذهبي
لینک های مذهبی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 427794
تعداد نوشته ها : 744
تعداد نظرات : 84
Rss
طراح قالب
GraphistThem253
سه شنبه بیست و هشتم 7 1388

جامعه گناهکار دچار قهر طبیعت می‌شود ‌

.

 

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از سایت مرجعیت، دفتر آیت الله جعفر سبحانی اعلام کرد: رئیس موسسه امام صادق (ع) قم در دیدار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مسئولان استان قم در سخنانی اظهار داشت: قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) بر خلاف تصور ما عالم آفرینش و طبیعت را زنده و دارای درک می‌داند.


حضرت آیت الله سبحانی افزود: تمامی عالم هستی در برابر افعال انسان‌ها از خود عکس‌العمل و واکنش نشان می‌دهند.


استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر یک جامعه انسانی به سمت و سوی گناه و پلیدی پیش برود طبیعت نیز در برابر آن عکس‌العمل‌های قهرآمیز نشان می‌دهد.


حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: در سوی مقابل اگر یک جامعه مسیر خیر و نیکی در پیش بگیرد، نعمت‌ها از آسمان و زمین برای او نازل می‌شود.


رئیس موسسه امام صادق (ع) قم همچنین تصریح کرد: رابطه میان گناه و افزایش بلایای طبیعی را تنها وحی درک می‌کند و از حیطه فهم ما بیرون است.


وی با بیان اینکه وحی علاوه بر روابط مادی حاکم بر ارتباطات جهان خلقت رابطه فراماده و معنوی را نیز در نصوص اسلامی ذکر می‌کند، اظهار داشت: بدون شک با افزایش تقوا و عمل صالح در جامعه حوادث طبیعی و مصیبت‌ها نیز در آن جامعه کاهش می‌یابد.


حضرت آیت‌الله سبحانی جهان آفرینش را آمیخته با حوادث دانست و گفت: گناهکاران در این دنیا و در جهان آخرت دچار قهر طبیعت و عذاب خداوند متعال می‌شوند.


مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته این روابط عالم هستی نباید ما را از انجام تکلیف و وظایف خود در برابر پیشگیری از حوادث سست کند.


وی ضمن تأکید بر پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی در کشور تصریح کرد: نباید اعتبارات ملی فقط در مرکز کشور و پایتخت هزینه شود، بلکه باید تمام اعتبارات به صورت عادلانه در سراسر کشور تقسیم شود.


حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان با اشاره به مشکلات بسیار شهرک پردیسان در هنگام بارش نزولات آسمانی گفت: مشکل آبگرفتگی‌ها و جمع‌آوری آب‌های سطحی از شهر قم به ویژه شهرک پردیسان باید در دستور کار مسئولان قرار گرفته و به سرعت برطرف شود

منبع:شیعه آنلاین

سه شنبه بیست و هشتم 7 1388
علت نام گذارى
ذو به معنى صاحب و «القعدة» به معنى نشستن است. این ماه یکى از ماههاى حرام است و اعراب در این ماه از قتال مى نشستند، یعنى آن را ترک مى کردند، به این جهت این ماه، ذوالقعدة نامیده شده است.(1)

اعمال مشترک اول هر ماه
1ـ دعا
در زمان دیدن هلال خواندن دعاى هلال وارد شده است و أقلّش آن است که سه مرتبه بگوید اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا. بهترین دعاى زمان رؤیت هلال دعاى 43 «صحیفه سجّادیه» است.(2)
2ـ قرآن
خواندن هفت مرتبه سوره «حمد».(3)
3ـ روزه
از أمورى که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. مرحوم «علّامه مجلسى»(رحمه الله) در «زادالمعاد» مى گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اوّل ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اوّل از دهه وسط ماه است.(4)
4ـ نماز
شب اوّل ماه: دو رکعت نماز بجا آورد، به این نحو که: در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره «انعام» را بخواند سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسى و هر دردى ایمن گرداند.
روز اوّل ماه: خواندن نماز اوّل ماه که آن دو رکعت است، در رکعت اوّل بعد از «حمد» سى مرتبه سوره «توحید» و در رکعت دوّم بعد از «حمد» سى مرتبه سوره «قدر» بخواند و بعد از نماز صدقه اى در راه خدا بدهد; هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.(5)


اعمال مشترک ماه ذو القعده
1ـ نماز
طبق روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) براى روز یکشنبه این ماه نمازى وارد شده است. به این نحو که: در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «توحید» سه مرتبه و سورهاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد ار نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.
در فضیلت این نماز آمده است که هر کس این نماز را بجا بیاورد توبه اش پذیرفته خواهد شد، گناهانش آمرزیده مى گردد و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ایمان از دنیا مى روند و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده مى شوند و روزى او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانى جانش را بگیرد.(6)
2ـ روزه
از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روایت شده است، هر کس روزهاى پنج شنبه، جمعه و شنبه از ماههاى حرام را روزه بگیرد، عبادت یک سال براى او نوشته شود.(7)
ـــــــــــــــ
1-حوادث الایام، صفحه 7.
2-وقایع الایّام، صغحه 11.
3-مفاتیح نوین، صفحه 579.
4-مفاتیح نوین، صفحه 580.
5-مفاتیح نوین، صفحه 579.
6-مفاتیح نوین، صفحه 806.
7-مفاتیح نوین، 806.
سه شنبه بیست و هشتم 7 1388
آب شیرین و آب شور:
با آب شیرین می شود کشت کرد،‌ اما با آب شور نمی شود. آب شور، بعضی درخت ها را می خشکاند. کارهایی که انسان انجام می دهد همچون درختی است که می کارد و با نیاتش آن را آب می دهد. تا نیات خالص است این درخت ها خرم و باشکوهند، اما وقتی که نیات دیگری پا در میان می نهند مثل این است که آب شوری با آب شیرین مخلوط شده باشد. طبیعتاً در چنین صورتی پژمردگی و خشکی درخت غیر قابل اجتناب است.
دسته ها : داستان روز
سه شنبه بیست و هشتم 7 1388
محمود کریمی
تولد رنگین کمون   Play Download
عشق میراث حرمخانه او          Play Download
شوق ستاره Play Download

 

 

 

محمد طاهری
دلم، کبوتر حرم                        Play Download
قبله عشق Play Download
شکوفه شادی Play Download
مرآت کوثر Play Download
بانوی ایران Play Download
شب آرزوها Play Download

 

 

 

حسن خلج
عالمه آمد                              Play Download

 

 

 

 

میرداماد
خواهر خورشید هشتمین         Play Download
کوثرِ کوثرِ محمد Play Download
حرم، باغ بهشته! Play Download
طعم زندگی Play Download
کریمه طاها Play Download
معجزه موسی Play Download
خاطره Play Download

 

 

 

 

مهدی سلحشور
از ماه می‌گیرم سراغت                       Play Download
ملیکه قلبم Play Download

منبع:تبیان

دیدار هزاران نفر از بانوان قرآن پژوه و فعال قرآنی با مقام معظم رهبری

همزمان با خجسته سالروز میلاد حضرت معصومه سلام ا... علیها، هزاران نفر از بانوان قرآن پژوه و فعال قرآنی، امروز با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار خانم ها،
- دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی، استادیار و معاون پژوهشی واحد خواهران دانشگاه امام صادق (ع)،
- دکتر صدیقه مهدوی استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر،
- دکتر مریم حاج عبدالباقی حافظ کل قرآن و استاد دانشگاه آزاد اسلامی،
- پروین امیرآبادی داور مسابقات قرآن و مدیرعامل موسسه انجمن قرآنی بانوان،
- الهام غفاری حافظ کل قران، مدرس و پژوهشگر قرآنی،
- و مائده ادیب زاده حافظ کل قرآن و مدرس دانشگاه و حوزه
دیدگاههای خود را در خصوص مسائل مربوط به فعالیتهای قرآنی کشور بویژه بانوان بیان کردند. محورهای مطالبی که این بانوان پژوهشگر و فعال در عرصه قرآن بیان کردند عبارت است از:
• تعمیق بیشتر رشته های علوم قرآنی دانشگاهی
• بهره مندی مناسب از هشت هزار پایان نامه و پژوهشهای قرآنی بانوان
• اطلاع رسانی مناسب از پایان نامه و پژوهشهای قرآنی با تأسیس پایگاه اطلاع رسانی و کتابخانه تخصصی
• حمایت از بانوان قرآن پژوه و تشکیل کرسی نظریه پردازی در علوم دینی
• اهتمام بیشتر صدا و سیما به معرفی بانوان قرآن پژوه و پژوهشهای آنان
• تأسیس مرکز تخصصی تفسیر برای انسجام بخشی به پژوهشهای قرآنی و جلوگیری از پژوهشهای موازی
• ایجاد رشته های تخصصی تفسیر در دانشگاههای الهیات
• ضرورت حضور بیشتر بانوان قرآنی در دستگاهها و شوراهای قرآنی
• توجه به آموزشهای تخصصی قرآنی در استانها بویژه مناطق محروم
• زمینه سازی برای برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه بانوان
• اعزام بانوان قاری قرآن به حج و کشورهای دیگر جهت تبلیغ
• وجود دستگاهها و مراکز قرآنی موازی و نبود انسجام لازم
• استفاده از ظرفیت بسیج برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه
• تقویت و تعمیق برنامه های قرآنی بسیج
• و لزوم گسترش فعالیتهای هنری قرآنی و بهره گیری تولیدات نمایشی و هنری از مفاهیم قرآنی
در این دیدار همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گزارش کوتاهی از فعالیتهای علمی و تحقیقاتی بانوان قرآن پژوه کشور بیان کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، حضور برجسته و شگفت انگیز بانوان ایرانی در عرصه های علمی، تحقیقاتی، و پژوهشی بویژه حوزه مسائل قرآنی را از دستاوردها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: جهت گیری همه فعالیتهای قرآنی باید به سمت ظهور و بروز عملی آموزه ها و دستورات قرآنی در جامعه و رفتارهای فردی و جمعی باشد و این هدف جز با آشنایی صحیح آحاد جامعه با مفاهیم و معانی قرآن و هدایت پژوهش های قرآنی در این مسیر، امکان پذیر نیست.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نگاه غرب به زن، نگاه غلط، ابزاری و اهانت آمیز است، افزودند: اسلام، برای زن احترام و شخصیت قائل است و زمینه بروز استعدادهای فراوان بانوان در سطوح مختلف خانواده، جامعه، و بین المللی را بمنظور کسب علم و دانش، تحقیق و پژوهش، و تربیت و سازندگی فراهم می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، کمیت بسیار زیاد بانوان ایرانی در عرصه قرآن پژوهی را بسیار ارزشمند و در جهان اسلام کم نظیر خواندند و درخصوص بروز عملی مفاهیم قرآن در جامعه خاطرنشان کردند: جامعه ایران بدلیل فاصله بسیار زیاد با قرآن در دوران طاغوت، عقب ماندگی هایی از لحاظ تدبر در قرآن و ظهور عملی دستورات قرآن در زندگی فردی و جمعی دارد که باید تلاش شود این عقب ماندگی ها برطرف شوند.
ایشان اساسی ترین کار برای قرآنی شدن یک جامعه را شکل گیری نظام مبتنی بر دستورات قرآن و اسلام دانستند و افزودند: تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران یکی از بزرگترین و مهمترین موارد عمل به قرآن بود که انجام شد و این حقیقت واضح و بدیهی غالباً مورد غفلت قرار می گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تشکیل نظام جمهوری اسلامی، بهترین زمینه عملی را برای سازندگی قرآنی بوجود آورده است و باید تلاش شود در این چارچوب، رفتارهای فردی، خانواده، مدیریتی، سازمانی، سیاسی، بین المللی، و رفتارها در مراکز آموزشی، عملی و تحقیقاتی براساس اسلام و قرآن شکل گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای لازمه رسیدن به چنین هدف والایی را آشنایی صحیح آحاد مردم با مفاهیم و معانی قرآنی دانستند و خاطرنشان کردند: جهت گیری پژوهش های قرآنی باید به سمت عینیت بخشی دستورات قرآن در جامعه و زندگی مردم باشد.
مقدمات و شرایط مورد نیاز برای پژوهش در قرآن، محور دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و افزودند: پژوهنده قرآن باید از نظر روحی و درونی زمینه پذیرش حقیقت ناب قرآن را داشته باشد زیرا در غیراینصورت ممکن است پژوهش در قرآن، در جهت مخالف آن استفاده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین این موضوع خاطرنشان کردند: اگر دل پاکیزه نباشد، نتیجه آن می شود که از قرآن برای کوبیدن اسلام و جمهوری اسلامی و فضائلی که نظام اسلامی در اختیار ما قرار داده است، استفاده می شود.
ایشان یکی دیگر از مقدمات.پژوهش در قرآن را انس با قرآن و همچنین آشنایی با زبان عربی و مبانی اصول فقه دانستند و تأکید کردند: شیوه و متد علمی استفاده از قرآن در قرآن پژوهی بسیار مهم است و در این زمینه، شیوه علمای دین و فقها در استفاده از آیات و روایات، شیوه ای کاملاً علمی و آزموده شده است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر به موضوع علوم انسانی در دانشگاهها و گلایه خود در این خصوص اشاره کردند و افزودند: مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاههای کشور بصورت ترجمه ای تدریس می شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالیکه پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی از مسائل مهم و اصلی در قرآن پژوهی را، استخراج مبانی علوم انسانی دانستند و تأکید کردند: اگر این کار انجام شود پژوهشگران با استفاده از مبانی قرآنی و همچنین استفاده از برخی پیشرفتهای علوم انسانی، می توانند بنای رفیع و مستحکمی را از علوم انسانی پایه گذاری کنند.
در این دیدار جمعی از خواهران فعال قرآنی از : دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی – دارالقرآن بسیج مستضعفین – دارالقرآن سازمان اوقاف و امور خیریه – جمعی از خواهران قرآن پژوه – اساتید دانشگاه و طلاب خواهر حوزه علمیه و مربیان قرآنی آموزش و پرورش حضور داشتند.
منبع:www.khameni.ir
سه شنبه بیست و هشتم 7 1388

پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت دهها نفر از برادران شیعه و سنّی و تعدادی از فرماندهان سپاه

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت دهها نفر از برادران شیعه و سنّی و تعدادی از فرماندهان سپاه بویژه سرداران شهید شوشتری و محمدزاده تأکید کردند: دست قدرتمند نظام اسلامی، متجاوزان به جان و مال و امنیت مردم را به سزای اعمال خیانتکارانه‌ی آنها خواهد رسانید.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1388/1388072719471fab.jpg
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جنایت تروریستهای خونخوار در بلوچستان چهره‌ی اهریمنی دشمنان امنیت و وحدت را که از سوی سازمانهای جاسوسی برخی دولتهای استکباری حمایت میشوند، بیش از پیش آشکار ساخت. به شهادت رساندن مؤمنان فداکاری همچون سردار شجاع و با اخلاص شهید نورعلی شوشتری و دیگر فرماندهان آن بخش از کشور و دهها نفر از برادران شیعه و سنّی و فارس و بلوچ، جنایتی در حق ملت ایران و بخصوص منطقه‌ی بلوچستان است که این انسانهای شریف، همت خود را بر امنیت و آبادی آن نهاده و مخلصانه برای آن تلاش میکردند.
دشمنان بدانند که این ددمنشی‌ها نخواهد توانست عزم راسخ ملت و مسئولان را در پیمودن راه عزت و افتخار که همان راه اسلام و مبارزه با جنود شیطان است، سست کند و به وحدت و همدلی مذاهب و اقوام ایرانی خدشه وارد سازد.
مزدوران حقیر و پلید استکبار نیز یقین داشته باشند که دست قدرتمند نظام اسلامی در دفاع از امنیت آن منطقه‌ی مظلوم و آن مردم وفادار، لحظه‌ئی کوتاهی نخواهد کرد و متجاوزان به جان و مال و امنیت مردم را به سزای اعمال خیانتکارانه خواهد رسانید.
اینجانب شهادت جان باختگان این حادثه بویژه سرداران شهید شوشتری و محمدزاده و دیگر پاسداران عزیز را به خانواده های محترم آنان تبریک و تسلیت گفته، علوّ درجات آنان و شفای عاجل آسیب دیدگان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
27/مهر/1388
منبع:www.khamenei.ir
سه شنبه بیست و هشتم 7 1388
آیت الله نوری همدانی: حفظ اقتدار نظام در سایه رهبری میسر می شود
 
 

    .

استان ها:آیت الله نوری همدانی با اشاره به جایگاه رهبری در اسلام گفت: حفظ اقتدار نظام در سایه رهبری میسر می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله نوری همدانی صبح امروز در دیدار با روسای ادارات و مدیران فرهنگی نیروهای مسلح کشور همه جریانات فرهنگی،سیاسی و اجتماعی را متاثر از رهبری جامعه دانست و یاد آور شد: برای حفظ نظام بایستی جایگاه رهبری حفظ شود زیرا همه مسائلی که در جامعه بوجود می آید با مدیریت و تدبیر رهبری آگاه مدیریت می شود براین اساس قدرت و عزت نظام جمهوری اسلامی در سایه ولایت فقیه فراهم می شود.

این مرجع تقلید وجود یک نظام را در جهت انسجام جامعه مسلمانان امری مهم و تاثیر گذار دانست و تاکید کرد:مسلمانان بدون نظام مانند مهره های پراکنده هستند آنچه که آنان را به هم متصل می کند نظام است، همان گونه که قبل از انقلاب اسلامی جامعه ما دچار استبداد و استکبار شده بود و با قیام امام خمینی عزت و سرافرازی به مسلمانان بازگشت.

آیت الله نوری همدانی علم،ایمان،داشتن یک نظام مقتدر اسلامی و قدرت جهادی،وحدت و استقلال را از اصول عزت مسلمانان دانست و تصریح کرد: در اسلام همواره بر حفظ عزت مسلمانان تاکید شده است. بنابراین باید از هر آنچه که به عزت مسلمانان آسیب وارد می کند، پرهیز کرد.

وی با اشاره به تمجید قرآن کریم از عالم،علم،تعلیم و تعلم اظهار داشت: هر اندازه در تحقیق ، پژوهش و فناوری و تحصیل علم کوشش شود به همان میزان عزت مسلمانان تامین می شود.
آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: عزت و عظمت اسلام و مسلمین در سایه ایمان میسر می شود زیرا هیچ قدرتی مانند ایمان کارساز نیست.

این مرجع تقلید با تاکید بر خود داری از برخورد انفعالی در برابر دشمنان تاکید کرد: پیامبر(ص) همیشه با کفار در نهایت شدت برخورد می کردند لذا ما نیز بایستی در برابر دشمن هیچ ضعفی نشان ندهیم و آنان همواره از مسلمانان احساس رعب و ترس داشته باشند.

دوشنبه بیست و هفتم 7 1388
مقدمات یک عروسی‌
چند روز پس از خواستگاری خانواده بزرگوار حضرت‌آیت الله خامنه‌ای از دختر بنده، خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. ایشان فرمودند: آقای دکتر! اگر خدا بخواهد با هم خویشاوند می‌شویم. عرض کردم چطور؟ فرمودند: آقا مجتبی و دختر خانم شما ظاهراً یکدیگر را پسندیده‌اند و در گفتگو به نتیجه رسیده‌اند. حالا نظر شما چیست؟ عرض کردم: آقا اختیار ما هم دست شماست! آقا فرمودند: شما و همسرتان استاد دانشگاه هستید و زندگی شما با زندگی ما متفاوت است. تمام زندگی ما غیر از کتاب‌هایم، یک وانت لوازم کهنه است. خانه ما هم دو اتاق اندرونی دارد و یک اتاق بیرونی که مسئولان می‌آیند و با من دیدار می‌کنند.

من پولی برای خرید خانه ندارم. خانه‌ای اجاره کرده‌ایم که قرار است، در یک طبقه آن آقامصطفی و در طبقه دیگر آقامجتبی زندگی کنند. ما زندگی معمولی داریم و شما زندگی خوبی دارید، مثل ما زندگی نکرده‌اید. آیا دختر شما حاضر است با این وجود زندگی کند؟! زیبایی و دقت سخن رهبر معظم انقلاب برای من بسیار جالب بود. موضوع را به دخترم گفتم و او با روی باز استقبال کرد.

غلامعلی حدادعادل رییس هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی‌

دوشنبه بیست و هفتم 7 1388
خاطره رهبری از اجلا‌س فوق‌العاده مجلس خبرگان
آنچه که در خصوص تعیین رهبر واقع شد و بار این مسؤولیت بر دوش بنده‌ کوچک ضعیف حقیر گذاشته شد، برای خود من حتّی یک لحظه و یک آن از آنات گذشته‌ زندگی، متوقع و منتظر نبود. اگر کسی تصور کند که در طول دوران مبارزه و بعداً در طول دوران انقلاب و مسؤولیت ریاست قوّه‌ اجرایی، حتّی یک لحظه در ذهن خودم خطور می‌دادم که این مسؤولیت به من متوجه خواهد شد، قطعاً اشتباه کرده است. من همیشه خودم را نه فقط از این منصب بسیار خطیر و مهم، بلکه حتّی از مناصبی که به مراتب پایین‌تر از این منصب بوده است - مثل ریاست جمهوری و دیگر مسؤولیتهایی که در طول انقلاب داشتم - کوچکتر می‌دانستم. یک وقتی خدمت امام(ره) این نکته را عرض کردم که گاهی نام من در ردیف بعضی از آقایان آورده می‌شود، در حالی که در ردیف آنها نیستم و من یک آدم کوچک و بسیار معمولی هستم. نه این‌که بخواهم تعارف کنم؛ الان هم همان اعتقاد را دارم. بنابراین، چنین معنایی اصلاً متصور نبود.

البته در آن ساعات بسیار حساسی که سخت‌ترین ساعات عمرمان را گذراندیم و خدا می‌داند که در آن شب شنبه و صبح شنبه چه بر ما گذشت، برادرها از روی مسؤولیت و احساس وظیفه، با فشردگی تمام، فکر و تلاش می‌کردند که چگونه قضایا را جمع‌وجور کنند. مکرر از من به عنوان عضو شورای رهبری اسم می‌آوردند، که البته در ذهن خودم آن را رد می‌کردم؛ اگرچه به نحو یک احتمال برایم مطرح می‌شد که شاید واقعاً این مسؤولیت را به من متوجه کنند.

در همان موقع به خدا پناه بردم و روز شنبه قبل از تشکیل مجلس خبرگان، با تضرع و توجه و التماس، به خدای متعال عرض کردم: پروردگارا! تو که مدبر و مقدر امور هستی، چون ممکن است به عنوان عضوی از مجموعه‌ شورای رهبری، این مسؤولیت متوجه من شود، خواهش می‌کنم اگر این کار ممکن است اندکی برای دین و آخرت من زیان داشته باشد، طوری ترتیب کار را بده که چنین وضعیتی پیش نیاید. واقعاً از ته دل می‌خواستم که این مسؤولیت متوجه من نشود.

بالاخره در مجلس خبرگان بحثهایی پیش آمد و حرفهایی زده شد که نهایتاً به این انتخاب منتهی شد. در همان مجلس، کوشش و تلاش و استدلال و بحث کردم، تا این کار انجام نگیرد؛ ولی انجام گرفت و این مرحله گذشت.من همین الان خودم را یک طلبه معمولی و بدون برجستگی و امتیازی خاص می‌دانم؛ نه فقط برای این شغل باعظمت و مسؤولیت بزرگ، بلکه - همان‌طور که صادقانه گفتم - برای مسؤولیتهای به مراتب کوچکتر از آن، مثل ریاست جمهوری و کارهای دیگری که در طول این ده سال داشتم. اما حالا که این بار را روی دوش من گذاشتند، با قوّت خواهم گرفت؛ آن‌چنان که خدای متعال به پیامبرانش توصیه فرمود: «خذها بقوّه».

برای این مسؤولیت، از خدا استمداد کردم و باز هم استمداد می‌کنم و هر لحظه و هر آن، در حال استمداد از پروردگار هستم، تا بتوانم این مسؤولیت را در حد وسع خودم - که تکلیف هم بیش از وسع نیست - با قدرت و قوّت و حفظ شأن والای این مقام، حفظ کنم و انجام بدهم. این تکلیف من است، که امیدوارم ان‌شاءاللَّه مشمول لطف و ترحم الهی و دعای ولیّ‌عصر(عج) و مؤمنین صالح باشم.

سخنرانی در مراسم بیعت ائمه‌ جمعه سراسر کشور به اتفاق رئیس مجلس خبرگان، 12/04/1368

دوشنبه بیست و هفتم 7 1388
مقصد
آن کس که مقصدی در پیش دارد تا آن گاه که در حال سیر به سوی مقصد است، قسمت های طی نشده را می بیند. اما آن گاه که پشت به مقصد نمود قسمت های طی شده را خواهد دید. مقصدی که شما نیمی از آن را پشت سر گذارده اید و نیمی از آن را در پیش رو دارید طبیعتاً تا در حال سیر هستید نیمه سیر نشده را می بینید، اما همین که پشت به مقصد نمودید نیمه سیر شده را خواهید دید. همچنین است حال و هوای آن کس که رفته ها و نرفته ها و کرده ها و نکرده های خویش را می بیند. آن کس که رفته ها و کرده های خود را می بیند باور کند که پشت به مقصد دارد و آن کس که نرفته ها و نکرده ها را می نگرد تردیدی نداشته باشد که رو به مقصد دارد.
دسته ها : داستان روز
دوشنبه بیست و هفتم 7 1388

اسرار خود را به دیگری مگوی، زیرا سینه‌ای که در حفظ راز خود، به ستوه آید نباید از حوصله بیگانگان انتظار امانت داشته باشد.
«امیرالمؤمنین علی(ع)»

دوشنبه بیست و هفتم 7 1388
احرام و لبیک گفتن به معنای پاسخ دادن به ندای وحی و اجابت دعوت الهی است. از این رو حج گزاران راستین و زائران حقیقی کعبه هنگام تلبیه آنچنان به هراس عقلی بیمناک می شدند که رنگ آنان زرد شده، صدایشان می گرفت، چنانکه گاه مدهوش می شدند و می گفتند: می ترسیم به ما گفته شود: به درستی به ندای حج پاسخ ندادی: «لا لبّیک ولا سَعْدَیْک»1. راز لبّیک گفتن، طبق بیان امام سجّاد(علیه السلام) این است: «خدایا پیمان می بندم که از این پس جز به طاعت تو زبان نگشایم و زبانم را بر همه گناهان ببندم»2؛ یعنی تلبیه، تطهیر زبان از همه گناهان مربوط به آن است. زبان زائر بیت الله، زبان طاهر است؛ یعنی هرگز شهادت دروغ نمی دهد، غیبت نمی کند، دروغ نمی گوید، تهمت نمی زند و کسی را با زبان مسخره نمی کند. پس سرّ تلبیه، زبان به حق و طاعت گشودن و از گفتار باطل و معصیت رستن است، آن هم نه تنها در محدوده زمانی حج و عمره، بلکه برای همیشه. زبان، جِرمش اندک ولی جُرمش زیاد است. گناهان فراوانی همچون: انکار حقّ، ادعای باطل، غیبت، تهمت، دروغ، سخن چینی، ناسزاگویی، افترا، مسخره کردن و مانند آن با زبان انجام می گیرد.





1 ـ بحار، ج 47، ص 16 و ج 64، ص 337.
2 ـ (حدیث شبلی).

مأخذ: صهبای حج، ص 377.
از بیانات یت الله العظمی جوادی آملی
دسته ها : در محضر مراجع
دوشنبه بیست و هفتم 7 1388
هر کدام از زن و مرد برابر آن ساختار بدنی‌شان یک سلسله تکالیف، حقوق و وظایفی دارند که دیگری آن تکالیف و حقوق را ندارد، ولی چه زن و چه مرد هر کسی در کار خود عالمانه و مخلصانه انجام داد در قیامت موفق‌تر است.

- سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)

27/07/88
دسته ها : در محضر مراجع
دوشنبه بیست و هفتم 7 1388
 تصاویر مراحل پایانی بازسازی سرداب سامرا
سرداب مقدس، زیرزمینى است در سامرَا، کنار مزار امام هادى و امام حسن عسکرى(ع) آن سرداب محل زندگى وعبادت امام هادى و امام حسن عسکرى و حضرت مهدى(ع) بوده وتمام دیدارها با حضرت مهدى(ع) در زمان پدرش در همین منزل و سرداب انجام مى گرفته است.

به گزارش شیعه آنلاین،‌ خانه امام عسکرى (ع) همانند دیگر خانه هاى عراق، شامل غرفه اى براى مردان، غرفه اى براى زنان و سرداب بوده که سرداب نیز شامل غرفه هایى براى مردان و زنان بوده است ودر تابستان از شدت گرما به این سرداب پناه مى برده اند. مقدس شمردن آن سرداب از سوى شیعیان موجب شدکه دشمنان اهل بیت، شیعیان را متهم کنند بر اینکه آن ها مى گویند امام زمان در این سرداب مخفى شده است اما شیعیان از چنین اعتقادى منزه هستند. شیعیان سرداب را به این دلیل مقدس مى شمارندکه محل زندگى ونیایش سه امام معصوم، همچنین محل زندگى حضرت حکیمه خاتون ونرجس خاتون بوده است.


و اما موقعیت کنونی سرداب سامرا: امروزه هرکس از هر نقطه شهر سامرا به مرکز شهر نگاه کند، دوگنبد با شکوه مى بیندکه یکى از آن ها باکاشى هاى طلایى براق و دیگرى باکاشى هاى رنگى زیبائى پوشیده شده است. هر یک از این گنبدها به ساختمان مستقلى تعلق دارند. گنبد بزرگ طلایى بر بالاى ضریح مطهرکه مرقدهاى مقدس امام دهم (ع) و امام یازدهم(ع) در آن جاى دارد، قرارگرفته است. ولى گنبدهاى کوچک بر بالاى ساختمان مسجد جامع شهر ساخته شده است. ساختمان حرم مطهر به شکل مستطیل وساختمان مسجد جامع به صورت مستقل از ساختمان حرم، ولى متصل به صحن حرم است وسرداب غیبت درست در زیر ساختمان مسجد قرارگرفته و در طول تاریخ بارها در بنا و بخش هاى مختلف آن تعمیرات و تغییراتى انجام شده است.


 


سرداب غیبت از جمله سرداب هاى عمیقى است که در زیر یک لایه سنگى حفر شده و در کل داراى سه قسمت عمده است: یک غرفه شش ضلعى، یک غرفه مستطیل کوچک و یک غرفه به شکل مستطیل بزرگ توضیح بیشتر آنکه غرفه مستطیل بزرگ در میان مردم به مصلاى مردان و غرفه مستطیل شکل کوچک به مصلاى بانوان، معروف است. این بخش ها با دو راهرو بلند و طولانى به یکدیگر مربوط مى شوند یعنى یک راهرو طولانى مصلاى مردان و مصلاى زنان را به هم وصل مى‌کند و یک راهرو طولانى دیگر بین مصلاى مردان و غرفه شش ضلعى وجود دارد.


همچنین این بخش هاى سه گانه هر یک از طریق روزنه اى کوچک و طولانى که از قسمت هاى فوقانى دیوار آغاز شده، تا پایین ترین حد دیوار بیرونى مسجد جامع امتداد مى‌یابد و نور و هوا دریافت مى کند. پلکانى که راه ورود و خروج سرداب است و به غرفه شش ضلعى منتهى مى شود داراى بیست پله است. ورودى این پلکان و سرداب در داخل ساختمان مسجد و بر دیوارى قرارگرفته که ورودى نماز خانه نیز در آن واقع است.


 


طول مصلاى مردان پنج متر وهشتاد سانیمتر و عرض آن سه متر و پنجاه سانتمتر است. در ضمن طول مصلاى زنان چهار متر و شصت سانتى متر و عرض آن سه متر است. طول راهرویى که مصلاى مردان و زنان را به هم مربوط مى سازد، چهار متر است. طول روزنه اى که نور غرفه شش ضلعى را تأمین مى کند، حدود شش متر و طول روزنه اى که نور مصلاى زنان را تأمین مى کند، چهار متر وپنجاه سانتیمتر است. در انتهای غرفه مستطیل شکل یعنى انتهاى همان مصلاى مردان، یک در چوبى که معروف به باب غیبت است وجود دارد. در پشت این در اتاق کوچکى قرار داردکه طول آن یک متر وپنجاه سانتیمتر است. این اتاق به نام محل غیبت شهرت پیدا کرده است که در حقیقت بخش مکمل غرفه مستطیل شکل بزرگ محسوب مى شود ودر جلوى آن حفاظ مشبکى است که آن را از بقیه غرفه جدا مى کند. چاه معروف به چاه غیبت هم درگوشه اى از همین اتاق قرار دارد.


اشاره به این نکته نیز خالى از فایده نیست که این سرداب در جهت غربى صحن عسکری(ع) به سمت شمال واقع شده و در طول تاریخ اصلا حات و تعمیرات زیادى در آن انجام گرفته است. همیشه در موقع تعمیر و ترمیم بارگاه عسکریین (ع) در ساختمان سرداب نیز تغییرات و اصلاحاتى به عمل آمده است به عنوان مثال در زمان هاى گذشته از داخل بارگاه عسکریین(ع) ازکنار مرقد حضرت نرجس خاتون به سرداب مى رفتند و این وضع به همین صورت تا سال 1202ق ادامه داشت و در این سال احمد خان دنبلى براى سرداب، راهى جداگانه از طرف شمال باز کرد و راه سرداب از طرف روضه عسکریین(ع) را مسدود نمود و صحن سرداب را جداگانه ساخت که تقریبا از یک فضاى بزرگى به طول 60 متر و عرض 20 متر برخوردار است. بنابراین اگر درکتاب هایى چون مزار شهید اول، اعمال و دعاهاى مربوط به زیارت این همه امام دریک مکان ذکر شده است علت آن است که در زمان سابق راه سرداب نیز از پشت حرم عسکریین(ع) در یک ساختمان بوده است، لذا پس از زیارت عسکریین(ع) بلافاصله زیارت امام زمان(ع) و سپس زیارت حضرت نرجس خاتون ذکر شده است.


 


در هر حال این سرداب در طول تاریخ به اندازه اى مورد توجه مردم بوده است که در آن آثار ارزشمندى از منبتکارى و کاشى کارى و سایر هنرهاى معمارى به کار رفته است. از جمله این اشیاء درِ چوبى نفیسى است که از دوران خلافت عباسیان به جاى مانده است و از ویژگى هاى هنرى وتاریخى ارزشمندى برخوردار است.

يکشنبه بیست و ششم 7 1388
X